Ik kan weer ruiken!

22 januari 2021 - Canggu, Indonesië

Yes! Ik kan weer ruiken en proeven! Na 4 dagen zonder enige smaak of geur geleefd te hebben, sprong ik een gat in de lucht toen ik mijn avondeten proefde. Grappig om te zien dat iets wat zo vanzelfsprekend is, een enorm gemis kan zijn. Zeker in een land als Indonesië, waar je op elke hoek van de straat lekker eten vindt. De positieve kant van deze ervaring is dat ik eten nu nóg meer waardeer en zelfs de benzinelucht lekker vind ruiken. De Amerikaan die precies hetzelfde had, heeft zich laten testen met een negatief resultaat. Toch denk ik dat het covid was en hij te laat getest is omdat ik deze vorm van ‘ziek zijn’ nog nooit heb ervaren. Maar genoeg over ziek zijn. Ik ben weer 100% de oude en als dit inderdaad corona was, ben ik blij dat ik het heb gehad!

Bali heeft besloten om ook in ‘lockdown’ te gaan. Geen feestjes meer en de restaurants sluiten om 21:00. Dat was het. Er was even een moment van paniek toen ze dreigden om de  stranden te sluiten, maar gelukkig is dat niet gebeurd. Het grappigste van alles is dat de lockdown niet eens te maken heeft met covid, maar met een politieke kwestie. Ook staat de politie dagelijks te controleren op mondkapjes want je MOET een mondkapje op als je op de scooter zit (bullsh*t). Dit heeft hilarische gevolgen: mensen zitten “veilig” op  de  scooter met een mondkapje. Zonder helm. Welkom in Indonesië.

Bali is een bijzondere plek en door de hele coronasituatie wordt het alleen nog maar bijzonderder. Normaal gesproken is het eiland vol toeristen die willen feesten en influencen. Nu is er een gemeenschap die hier een langere tijd blijft en die het lef heeft gehad om hier naartoe te komen. Er is totaal geen sprake van angst rondom corona en iedereen weet hoe bijzonder het is om hier te zijn. Dagelijks heb ik gesprekken met mensen over het feit dat we het zo goed hebben hier. Problemen als ‘ shit, het restaurant sluit om 21’ worden snel gerelativeerd en er wordt gekeken naar wat wij wel kunnen.

Een paar weken geleden kreeg ik een mail van de luchtvaartmaatschappij dat mijn eerste vlucht gecanceld was en dat ze een nieuw reisschema voor mij hadden. Toen ik de website opende heb ik per ongeluk op de knop ‘wijzigingen accepteren’ gedrukt, met als gevolg dat ik mijn vlucht niet meer kon veranderen. Waarom zou ik mijn vlucht willen veranderen? Nou omdat ze hem dusdanig hadden gewijzigd dat mijn eerste vlucht van Maleisië naar Amsterdam zou gaan en mijn tweede vlucht Bali-Maleisië zou zijn. Leuk bedacht, maar de uitvoering zou minder zijn. De enige optie was om mijn vlucht te annuleren en dat heb ik dus gedaan. Ik kon kiezen: of 100 euro cash terug, of een voucher van 700 euro. Die keuze was niet moeilijk, maar het enige nadeel (of voordeel, is maar hoe je het bekijkt) was dat ik de voucher pas na minimaal 28 dagen zou krijgen.

Al met al zit ik dus nu te wachten op mijn voucher -waar ik totaal geen problemen mee heb- en met die voucher ga ik mijn ticket terug boeken. Nu de maatregelen in Nederland verstrengd zijn zie ik nog minder urgentie om terug te komen en blijf ik zo lang mogelijk hier.

*side note: mijn visum is twee maanden geldig, dus ik moet hem verlengen. Dat proces is in volle gang en hopelijk is dat snel geregeld.

Aangezien ik hier dus nog wel even zit en ik mijn tijd nuttig wil besteden, ben ik op zoek naar online werk (alle suggesties zijn welkom J) en leer ik Spaans. Ik wilde al een langere tijd een nieuwe taal leren en hier spreken super veel mensen Spaans! Nog een pluspunt: ik woon samen met een Spanjaard die ook Spaanse les aan Chinese kinderen geeft (ja, bijzondere combinatie) en mij ook helpt! Dus: elke ochtend zit ik braaf met een kop koffie (ja ook dat is nieuw, ik herken mezelf niet meer terug) mijn Spaans te leren en ik vind het super leuk!Even over de koffie: ik drink het met veel amandelmelk en suiker en ben dusdanig kieskeurig dat ik het maar bij één plek drink. Je moet ergens beginnen.

Verder heb ik het backpackers leven even on hold gezet en heb ik een dagelijkse routine geïmplementeerd. Vroeg opstaan, wandelen, ontbijten, Spaans leren, werk zoeken, sporten (!!) en nog meer eten. Ik heb zelfs een abonnement bij de sportschool en ik ga braaf. Ook ben ik sinds gister begonnen bij een Beyoncé dance class; een uur lang dansen op muziek van Beyonce.

Heerlijk, ik hou van Bali.