Op de helft!

12 november 2018 - Knysna, Zuid-Afrika

Vandaag zit ik precies op de helft van mijn 4 maanden lange reis. De eerste twee maanden zijn voorbij gevlogen en ik vrees dat de komende maanden minstens net zo snel gaan.

Afgelopen week zijn er 3 meiden vertrokken naar Nederland, heel jammer want de groep voelt nu toch een stukje minder compleet.

Het was heel gek om ze naar het vliegveld te brengen en te horen hoe erg ze met thuis bezig waren. Hierdoor kreeg ik bijna zelf het idee dat ik naar huis zou gaan!

De komende 3 weken zijn wij nog bezig met het project op de school. Vanaf de eerste week van december hebben ze zomervakantie en dat betekent dat wij vanaf dan nog 2 weken een ander project gaan doen. Wat we gaan doen is nog niet duidelijk, dit is Afrika!

Rond 20 december doen we de Gardenroute naar Kaapstad. Daar vieren we kerst en oud en nieuw en op 8 januari komen we weer in Port Elizabeth aan, dan alle spullen inpakken en op 10 januari naar het koude kikkerlandje…

Afgelopen weekend was weer zeer spontaan! We besloten vrijdag dat we op zaterdag naar Jeffrey’s Bay gingen om te surfen, en daarna door te rijden naar Knysna. Knysna is een plaatsje dat onderdeel is van de gardenroute. Hier gingen we naar een plek waar olifanten worden gebracht als ze ziek zijn etc. In het park worden de olifanten voorbereid op een eventuele terugkeer naar het wild.

Het aller-gaafste was dat je letterlijk tussen de olifanten stond en ze zelfs mocht aaien en eten geven!

Vandaag zijn we gestart met het thema samenwerken. De kinderen zijn hier helemaal gek van voetbal en daarom wilde we het voetballen als middel gebruiken om ze iets te leren. We lieten een filmpje zien van het vrouwenvoetbal (vrouwen die voetballen is een taboe hier) en we vroegen ze wat ze zagen. We doelden erop dat ze ‘samenwerking’ eruit pikten en gelukkig deden ze dat ook! We hebben uitgebreid gepraat over samen spelen, juichen en wat een team precies inhoudt. Na dit besproken te hebben waren we benieuwd of de kinderen er iets van opgestoken hadden en gingen we samenwerkingsspelletjes doen om dit te testen. Grappig om te zien, want in eerste instantie werkten ze niet samen, maar op het moment dat wij het filmpje benoemden, zagen we dat de boodschap duidelijk was en probeerden ze echt goed samen te werken!

Deze weken gaan we nog met dit thema verder en we hopen natuurlijk een verschil te zien op het moment dat we weggaan… of dat gaat lukken in zo’n korte tijd wordt nog spannend maar we doen ons uiterste best!

Dit was een korte update, sorry daarvoor! Maarrrrr ik heb wel eindelijk foto’s kunnen toevoegen! Ciao!

1. Jonna de Boer:
    12 november 2018
    Wat een avontuur mop! Leuk om af en toe wat van je te lezen. Heel veel plezier nog de komende periode!
  2. Dominique:
    15 november 2018
    Jaaa, op de helft! Dat betekent dat ook wij op de helft zijn met aftellen.

Je foto’s en video’s waren weer jaloersmakend. Een olifant aaien... wauw!

En wat betreft de samenwerkingsspelletjes: als je leuke spelletjes weet die ook op het ijs uitvoerbaar zijn, dan hoor ik die graag als je weer bij ons bent!

Veel plezier nog lieve Mabel, ik gun je zoveel plezier nog daar!!!